
Després dels breus parlaments, el Sr. Pere Rovira, tècnic en pintura mural del Centre de Restauració de Béns Mobles de la Generalitat de Catalunya, va procedir a presentar de manera detallada el descobriment de les pintures i la seva posterior conservació-restauració. El criteri bàsic de conservació del projecte va ser el de seguir els principis de la conservació preventiva amb un objectiu clar: “aconseguir la immortalitat del monument”. La intervenció que va constituir el colofó de l’acte va anar a càrrec de la Dra. Montserrat Pagès, conservadora d’art romànic del Museu Nacional d’Art de Catalunya. La intervenció va presentar els resultats de l’estudi entorn l’estil i la iconografia de les pintures murals. Segons la Dra. Pagès, la iconografia de les pintures presenta una gran creativitat basada en un discurs teològic molt elaborat. Aquesta singularitat es troba en el fris format per l’alternança entre rostres de màrtirs i animals simbòlics de l’absis. A partir de l’estudi de les inscripcions situades a sota de cada la Dra. Pagès va descobrir que s’amagaba un discurs de caràcter escatològic, en concret, un versicle del llibre de l’Apocalipsi. Pel que fa al seu estil, es caracteritza per la presència de dos estils: el del Mestre de Pedret, caracteritzat per mirades de gran intensitat, i la del Mestre d’Orcau, una deriva molt més expressionista i decorativista. En finalitzar l’acte es va oferir una copa de cava a tots els assistents.
![]() |
Intervenció de Mn. Josep Maria Mauri |
![]() |
Intervenció del Sr. Albert Villaró |
![]() |
Intervenció de la Dra. Francesca Español |
![]() |
Intervenció del Sr. Pere Rovira |
![]() |
Presentació de l'estudi de les pintures murals per part de la Dra. Montserrat Pagès |
![]() |
Públic assistent a l'acte |